
71

Hasmah Zanuddin - Political Influence in Malaysia and Thailand’s Media Sector

POLITICAL INFLUENCE IN MALAYSIA
AND THAILAND’S MEDIA SECTOR

Hasmah Zanuddin

ABSTRACT

The objective of this paper is to comparatively describe and examine how political
interest determined the structure and the development of broadcasting industry
in Malaysia and Thailand comparatively. Through the years, the state plays a
significant role in shaping the media system in any society or countries. But there
are considerable differences in the extent of state intervention as well as in the forms
it takes. The most important form of state intervention is surely public service
broadcasting, which has been present in most countries. Political interest was
strategically charted through client- patron using the Government Link Company
(GLCs) in Malaysia while in Thailand, the state is still the major player, the military
and political figure are directly involved in broadcasting sector.

Keywords: Role, influence, interest, intervention, and broadcasting

INTRODUCTION

The state plays a significant role in shaping the media system in any society or
countries. But there are considerable differences in the extent of state intervention
as well as in the forms it takes. The most important form of state intervention is
surely public service broadcasting, which has been present in most countries. There
has, of course, been a strong shift toward commercial broadcasting in recent years,
but public service broadcasting remains quite significant in most of the countries.
Public broadcasting has been the most important form of state ownership of media
(in most countries the state until recently also ran the telecommunication
infrastructure). However, in many countries the state has also owned news agencies,
newspapers, or other media –related enterprises, either directly or through state-
owned enterprises, either directly or through state-owned enterprises.

In broadest terms, a distinction can be made between relatively liberal media
systems, in which state intervention is limited and the media are left primarily to
market forces, and systems in which social democratic or dirigiste tradition are
manifested in a larger state role in the ownership, funding and regulations of media.
Apart from issues of media ownership, funding and regulation, the state always
plays an important role as a source of information and “primary definer” of news,
with enormous influence on the agenda and framing of public issues. The differing
roles the state can play as owner, regulator, and funder of the media are clearly
rooted in more general differences in the role of the state in society. It is also
important to keep in mind that media systems of individual countries are not
homogenous.



72

Jati, Vol. 12, December 2007

For example, the state has always played a major role in Malaysia and
Thailand media sector. Media reform in Malaysia and Thailand has been going at a
very steady rate for the past recent years and indeed has generally spurred further
growth in the industry. Both countries were thriving in development and fared better
than the most of the ASEAN countries other than Singapore. Good governance plus
strong Asian values has particularly injected a conducive environment for steady
growth of media market in both countries. Thailand coup d’êtat that took place on
Tuesday of 19 September 2006, [when the Royal Thai Army staged a coup against
the government of caretaker Prime Minister Thaksin Shinawatra] revealed an impact
towards the media policies in Thailand.

BROADCASTING ENVIRONMENT

Television is the most efficient medium in Malaysia and Thailand. Over 80 per cent
of the people depend on TV as their source of news. TV penetration rate in Thailand
is quite high as 97.3 per cent of total population and 95.3 per cent of total household.
Malaysian television recorded more than 92 per cent of reach in 2006 (Media Guide,
2006).Historically, Thai broadcast media operations were based on state and
business control (Hasmah Zanuddin, 2007:22). The limited national resources, radio
and television frequencies were allocated and managed by the state agencies. The
frequency regulator was the Posts and Telegraphs Department (PTD), but the Public
Relations Department (PRD) controlled program content and retained a central role
in Thai radio. In 1.998, 523 radio frequencies were available, the PRD owned 145,
the Army 128, MCOT 62, the Air Force and the Navy had 36 and 21. respectively,
while the rest were owned by the state universities and agencies. Five national
television channels were also owned by the state agencies, the Army owned
Channel 5 and 7, MCOT owned Channel 3 and 9, and PRD had Channel 11, except
Channel ITV which was owned by private companies. However, Channel 3 and 7
were leased out to private operators; Bangkok Entertainment Ltd., (BEC) and
Bangkok Broadcasting Television Company (BBTV) respectively (Ibid).

On. the other hand, the Malaysian media environment began to change from
the beginning of mid-1980s through the 1990s with the establishment of TV3 the
private television station. Due to history of tight censorship laws, Malaysia did not
open up the television broadcasting market to private operators until 1995. Despite
this, the proportion of Malaysian households having television sets has risen to
almost 90% of all households. Further progress developed in the television industry
with the issuance of additional licenses to the private sector. New players in the
1990s include the second terrestrial private television NTV 7 in 1998, and the
satellite station ASTRO which began operation in 1997. The new players were
expected to be able to increase local television content production. But it was
observed that even with the additional players, there was not enough local content,
instead most of them had imported foreign content. There are six Free-to-Air (FTA)
TV channels and more than a hundred pay-TV channels offering a wide range of
local and foreign programs in a broad selection of languages.

It appears that during the rapid development of television beginning from
1995, the government networks were able to provide about 42 percent of total
airtime for both RTM (TV 1 and TV2) while the private station TV3 had aired about
250 hours per month (about 75 per cent of its airtime) of imported program. That



73

Hasmah Zanuddin - Political Influence in Malaysia and Thailand’s Media Sector

had actually amounted to about 500,00 hours of foreign content per month. The
number kept on increasing and by 2001, the total imported program amounted to
53,300 hours. Most of the content originated from the United States, India, and Hong
Kong. Local authorities had complained that there was too much horror, violence
and sexual content which was counter productive to the multi-religious, multiracial
and multicultural society (Media Prima, 2007; 80-87, Yap Siew Mun, 2007; 7-8).

Another national event that prompted new considerations for both
government and private sector broadcasters was the lifting of the law on satellite
stations and the launching of ASTRO, Malaysia’s first satellite station. With an
increasing number of television stations, cheaper and better production of foreign
programs were imported, again undermining the government’s request to provide
at least 80 per cent of local content for the local marketplace.

Things changed in a different direction within the Thai’s broadcasting
regulation in 1992. The National Broadcasting Commission (NBC) that replaced the
former commission (National Broadcasting Executive Board (NBEB) was made in
charged in making rules about programs and advertisements and recommending
on frequency regulations. Even though it could consider complaints about
broadcasting, it delegated censorship function to individual radio and television
stations. The NBC comprised of representatives from different agencies, such as
the Department of Defense, the University Affairs, the State Council, the National
Culture Commission, and three other NGO representatives concerned with issues
about women and children and consumer protection. While the PRD was
responsible for the NBC’s administration work (Lewis, 2005:5).

Since 1960s, in practice, media companies and advertisers rapidly expanded
their economic power in broadcasting industry through a privileged concessions
system which were classified into four types. First, the radio station staff could
directly sell unlimited advertising time to advertising agencies or production
companies. Second, private companies or freelance producers could lease partial
airtime with monthly payments. Third, these companies could sign 5-10 year
contracts for an overall airtime lease with lump sum installments and pay a
percentage share of monthly revenue to the legal owners. The arrangement
constructed a system where airtime would be subleased to small-scale producers
under a brokerage system. Fourth, the owners signed BOT (build-operate-transfer)
or BTO (build-transfer-operate) contracts granting ten-year-concessions to private
licensees. They had to pay a lump sum installment and a percentage share of
monthly or annual revenue. Further, the concession processes were based on patron-
client relationships (Ubonrat, 1992:4). Similarly, large scale traders or businessmen
who had a close relationship with soldiers or senior civil servants might win the
25-30-year concessions to operate television channel from the state agencies as the
legal owner. Then, with a few competitive channels it could sustain the power to
negotiate with advertising agencies in setting advertising rate and also control the
market.

The arrangement between the military and the media entrepreneurs in the
1960s and the 1970s changed from interdependency to competition after the late
1980s. An open bidding system was introduced by MCOT and then Radio Thailand
(controlled by the PRD) granted 3-5 year concessions to operate radio stations.

However, this opened an opportunity for large-scale media companies to
dominate because under the open bidding process the legal owners were more
concerned with asset values rather than programming quality. Consequently, the



74

Jati, Vol. 12, December 2007

earlier groups of media entrepreneurs, comprising of local businessmen, small
brokers and program producers, changed to new groups of conglomerated media
companies in entertainment advertising and telecommunications (Ubonrat, 1999:1).
These companies both operated their radio stations and produced many television
programs on different channels. For example, GMM Grammy Group run at least five
FM radio stations in Bangkok and had approximately 10 different programs, such
as music, game shows, drama, varieties, broadcast on. five television channels. Also,
there was a tendency of the vertical integration between the stations and the big
media companies.

GOVERNMENT LINK COMPANY, ELITE POWER AND
THE MALAYSIAN MEDIA

On the other hand, the Malaysian media sector never had the army involve
throughout the history of the media development in the country. However one must
restrained the idea that the media sector is free of state control or the state could
not exercise control. The one important mechanism of business success in Malaysia
is through the success of the Government Link Companies (GLC’s) (in a way had
transformed various business sectors inclusive of the Malaysian media into a
success story). The businesses often intertwined with the power that be and the
political economic of shareholding put together. The largest 20 GLC’s (G20) of
Malaysia had achieved 60 percent increase of total Malaysian business earnings in
2006 alone (Nor Mohamed Yakcop, 2006). The G20 market capitalization had also
increased by 80 percent or more than RM116 billion ringgit in 2004 and increase to
RM261 billion ringgit by the end of June 2007. With these improvements, the GLCs
are currently out-performing KLCI index, indicating clearly that the market is now
rewarding companies with improved financial and operational fundamentals (Nor
Mohamed Yakcop, 2006). Malaysian Resources Corp Bhd (MRCB) is one of the
many Malaysian GLCs, major player in construction and property developer. The
company has been successful in building power plants, transmission networks,
colleges and hospitals as well as roads. And, MRCB held a major portion of shares
in TV3 and in 2001 faced financial losses and borrowings of more than 4 billion
ringgit.

Historically, the late 1980s marked the starting point of media reform in
Malaysia. Some analysts reviewed it as an increased of authoritarianism in
Mahathir’s ruling party. The Media then was labeled as a docile media organization,
notably television and newspapers, owned by politicians and businessman (Gomez
and Jomo, 1997:3). However, in the 1980s, regardless of the opposition’s sayings,
Tun Dr. Mahathir ’s government began issuing licenses to create private TV
companies. Jomo insisted that the Tun’s intention was to raise funds while retaining
control. over party political content by selling to carefully chosen bidders. All along,
the television has remained a key electoral tool for Barisan Nasional (BN). (Ibid;
3). However, the fact remained that the Malaysian media sector was dominated
by RTM and the programming were not at all interesting. The audience was eager
for more options of TV channels.

In 1984, the private channel TV3 was created. The official justification was
that the private television would foster competition, help reduce the size of the
government’s debt and counter the VCR threat to national unity after the growing



75

Hasmah Zanuddin - Political Influence in Malaysia and Thailand’s Media Sector

numbers of ethnic Indians and Chinese had turned to imported videos in their own
tongues, shunning the Malay language of Radio Television Malaysia (RTM)
programming (RTM, 2004, 2006). TV3 was a huge commercial success. Despite a
strong economic recession, it recorded a pre-tax profit of RM 2.16 million in 1985
(Media Prima, 2004).

Five years later, this figure had multiplied to reaching RM31.59 million. This
led to rapid changes in the shareholding structure. By 1994, the majority shareholder
was tinder the group of MRCB (Malaysian Resouces Corp Bhd), controlled by close
associates of Anwar Ibrahim, the then Deputy Prime Minister of Malaysia (Gomez
and Jorno, 1997: 91-92). MRCB held 49.65 per cent of Sistem Television Malaysia
Berhad (TV3). TV3’s positive coverage of Anwar is said to have played a key role
in his wresting the UMNO deputy presidency from Tun Ghafar Baba, as part of
his premiership bid (Gomez and Jomo, 1997: 126-127). In 1997, Shamsuddin Abdul
Kadir, a close associates of Tun Dr. Mahathir, became one of TV3’s directors (Gomez
and Jomo, 1997: 73). Abdul Rahman was appointed chairman of Malaysian
Resources Corp (MRCB) after replacing Nazri as the leading shareholder of
Realmild, which controls MRCB. MRCB is the main shareholder of NSTP and Sistem
Television Malaysia Berhad (TV3). Soon after, TV3 and other mainstream media
coverage immediately slanted towards Tun Dr. Mahathir. The Malaysian
government maintained its effort to further develop the television industry by
issuing additional licenses to the private sector. New players in the 1990s include
the second terrestrial private television NTV7 in 1998 and the satellite station
ASTRO.

 Ananda Krishnan plays a major role for the second generation development
of media sector in Malaysia, who is known as a close associate of Tun Mahathir.
His empire comprises of telecommunication company (telco) Maxis, pay-TV
operator Astro All Asia Network (ASTRO), satellite company MEASAT and Tanjong
Public Limited Company, which operates in gaming industry and cinema. The
disadvantage of Free-to-Air television companies is that they do not own telcos
compared to ASTRO. Thus, Maxis, being the largest mobile telecommunication
company in Malaysia is the biggest gainer. In Malaysia, another gainer is the music
and entertainment industry. Actually, it is the music and entertainment industry
that which uses the three sectors (TV, Telco and Internet). A new entertainment
market was created, for example, Akademi Fantasia and the Malaysian Idol. It became
a trend in Malaysia that the music and entertainment industry is able to get an idol
or a  star using media convergence mechanism. The Internet as well, creates an
ample space for the music and entertainment industry (threatened by MP3 and
other peer-to-peer program is beside the issue) and Maxis gaining lucratively
(Hasmah Zanuddin, 2006).

MEASAT Broadcast Network Systems through ASTRO offers programs over
24 television and eight radio channels. His multiplex cinemas bring the latest movies
to Malaysians. Ananda also plans to offer TV services featuring Web-based
interactivity, He bought 46 per cent of Maxis, the country’s biggest cellular phone
company, from British Telecom and AT&T for $680 million - raising his stake to 70
per cent. With 1.7 million subscribers, it has over 30 per cent of the cellular phone
market (ASTRO, 2007).

Australian-educated Ananda made his mark in the 80s as an oil trader. He
is a close friend of both former Prime Minister Mahathir Mohamad and Mahathir’s
former arch-foe Tengku Razaleigh Hamzah. Ananda first came to prominence



76

Jati, Vol. 12, December 2007

helping organize the Live Aid concert with Bob Geldof in the mid-1980s. From oil,
he expanded into a Hollywood cartoon studio, stud farms in Australia and lotteries
in Malaysia. He is the man behind Petronas Twin-Towers success, which he now
part-owns. In the early 90s he began building a multimedia empire and has stakes
in TVB.com (the interactive arm of Hong Kong’s main broadcaster) and the Shaw
Brothers’ movie archives (Jomo, 1997: 73-79).

Apart from more of Maxis (which makes him the biggest private telecom
player in Malaysia), Ananda is about to make a $1.2 billion bid for Singapore’s No.2
cellular company, M1. Australia’s Telstra has been stalking M1 for months to roll
into its joint venture with Hong Kong’s Pacific Century Cyber Works Limited
(which already has 15 per cent of M1). But Ml’s other shareholders, like Singapore’s
Keppel Telecom and Singapore Press Holdings, want the best price and Ananda
took control (Gomez & Jomo, 1999: 71-92; Ananda Krishnan, 2007).

The nature of control mechanism in the Malaysian media sector is a bit
different from the Thai. Elite power works strongly with the GLCs which carries a
huge stake of government investment. This mechanism, in away gives the sense of
investment stability where government involvement means approval indirectly
hence investment fund is secured. Over a period of 50 years after independent
several factors arised and the need of Malaysian changes as well. Major changes
were seen during the reign of Tun Mahathir where major GLCs were involved in
the development of the private media and communication sectors such as television
and telecommunications companies.

THAI’S MEDIA SECTOR

The development of radio and television broadcasting reflected the increasing
influence of commercialism in the broadcasting system. The three main radio
networks in Thailand were comprised of Radio Thailand by the PRD, the MCOT
radio, and the Military Radio. The state agencies relied on advertising revenues
and let the media entrepreneurs and advertisers control the broadcasting business
of these stations. Stations were operated by the state agencies and had revenues
from advertisements. Television Channel 5 (by the Army), Channel 9 (by the
MCOT), and Channel 11(by the PRD)

Thailand’s six terrestrial TV stations are based in Bangkok and are relayed
to all parts of the country through repeaters. Although Thailand has experimented
with digital terrestrial television on a trial basis, the delays in establishing the NBC
will likely slow the conversion from analogue to digital broadcasting technology.
Thai’s television channel as below:

• Channel 3 [1] - Owned by MCOT and operated by Bangkok Entertainment
Co. Ltd. (owned by BEC World Public Co. Ltd., parent company of BEC-
TERO) under contract.

• Channel 5 [2] - Owned and operated by the Royal Thai Army

• Channel 7 [3] - Owned by the Royal Thai Army and operated by the
Bangkok Broadcasting & Television Company (BBTV) under contract

• Modernine (Channel 9) [4] - Owned and operated by MCOT.



77

Hasmah Zanuddin - Political Influence in Malaysia and Thailand’s Media Sector

• Channel 11 [5] - Public service broadcaster; owned and operated by the
government’s Public Relations Department (PRD).

• TiTV(Thailand Independent TV)(Former iTV [6] - Owned and operated by
Shin Corporation under concession from the Prime Minister ’s Office.
However, on March 7 the Prime Minister’s Office canceled the concession
with Shin Corporation.

Aside from terrestrial television, Thailand has several CATV, MMDS and Satellite
television providers. The largest player in the market is the True Visions UBC, which
is controlled by the Charoen Pokphand (CP) Group, the massive Thai business
conglomerate. True Visions owns concessions from MCOT to operate CATV services
in greater Bangkok and encrypted digital satellite TV (DSTV) services throughout
the country. It began offering digital cable in 2003. At end of 2003, True Visions
had approximately 140,000 subscribers for its CATV service and nearly 300,000
subscribers for its DSTV service. True Visions programming is also carried in
Cambodia and Vietnam.

Outside Bangkok, hundreds of independent CATV providers offer services
in the provinces. The PRD is technically in charge of regulating provincial cable
operators, but only 78 providers have been licensed so far. More than 200 CATV
operators are awaiting approval from the PRD, while another 200 operate illegally.
The Cable and Satellite Broadcasting Association of Asia estimates that the
provincial cable operators reach a total of 1.1 million subscribers (Somchanok
Passakonjaras 2007: 231).

Thai TV (TTV) holds a concession from the PRD to operate an MMDS service
in the Bangkok Metropolitan Area. TTV currently operates a free-to-air analogue
MMDS service with three channels and an encrypted digital MMDS service that
offers 16 channels. Nation Multimedia Group, a Thai media conglomerate,Channel
NewsAsia from Singapore by MediaCorp currently owns a 12% stake in TTV. Thus,
content produced by the Nation Group’s Nation Channel features prominently on
TTV’s programming line-up.

ASTV, owned by news operation holding Manager Media Group, is a free-
to-air satellite television network that offers eight channels via Ku band NSS6. Many
provincial CATV providers also carry ASTV channels on their line-up. People’s
Television (PTV), owned by several former executives of the Thai Rak Thai party
operates using a similar strategy to ASTV, transmitting their programs via satellite
from earth stations outside of Thailand to cable TV operators inside the kingdom.
Several of the station’s broadcasts were censored by the military junta.

MILITARY AND POLITICAL POWER IN THAI’S MEDIA SECTOR

Throughout the development of media sector in Thai, government agencies and
the army are both major players. The nature of military and political power could
be analysed using the ownership structure. Radio ownership structures and
management could be classified into three types. First, the staff of the stage agencies
both managed and ran the stations which were financed by an annual budget. The
PRD station and public university stations were in this category. Second, the state
agencies as legal owners, who privately managed and operated the stations, allowed



78

Jati, Vol. 12, December 2007

both individuals and private companies to buy airtimes and operate radio programs.
The station revenues mainly came from advertisements. The military radio, such as
the Army, the Navy and the Air Force stations fitted this category. Last, the stations
owned by the Mass Communication Organisation of Thailand (MCOT), a state
enterprise located at the office of the Prime Minister, was supervised under a
management board. Each MCOT station was operated by a media company under a
long-term concession contract. Advertising and air-time leasing were the MCOT’s
major income (Saitip, 1988: 48).

Television ownership structure and management on the other hand could be
divided into three types. First, the stations were operated by the state agencies and
had revenues from advertisements. Television Channel 5 (by the Army), Channel
9 (by the MCOT), and Channel 11(by the PRD) were in this category. The major
revenues of Television Channel 5 and Channel 9 were from the advertising and air-
time sharing, but Channel 11 was partly financed by the government and partly
by the private companies producing the programs for the station. Second, the
stations were run by the private companies which received a long-term concession
from the state agencies. Channel 3 (the MCOT leased to BEC by Maleenont family)
and Channel 7 (the Army leased to BBTV by Rattanarak family) were in this type.
Under the privilege or private concessions both family companies which had special
relationship with the Army and senior politicians were granted 30 year leases and
also their concessions had been extended for the second term. Third, the only one
station, called ITV, was owned and operated by the public company which the
major shareholder was Shin Corporation by Shinawatra family or the ousted Thai’s
premier Thaksin.

Shin Corp is one of the largest conglomerates in Thailand and a major player
in Thai’s media industry. It was founded in 1983 as Shinawatra Computer by
Thaksin Shinawatra, the former Prime Minister of Thailand, and took on its current
name in 1999. On January 23, 2006, the Shinawatra family sold its remaining 49.6
per cent stake in the company to nominees of Temasek Holdings, Singapore
government’s investment arm, for US$1.88 billion.

The company is linked by stock control to companies including Shin Satellite
and Advance Info Service, the largest mobile phone network in the country. It also
holds stakes in Thai AirAsia, a consumer finance company and ITV, a local
television station. When Thaksin was still in command, Shin Corp was divided into
four lines of business: Wireless Telecommunications Business; Satellite and
International Business; Media and Advertising Business and E-Business among
others.

Shin Corp also owns Thailand’s largest mobile operator, AIS.  It was
originally granted a 20-year mobile concession by the Telephone Organization of
Thailand (TOT) on March 27, 1990. On September 26, 1996, an additional five years
were granted whereby extending the concession life to 25 years, which would expire
in the year 2016. The Mernorandurn. of Agreements attached thereto is based on
“Build-Transfer-Operate” (BTO) principle. Products: GSM Advanced Evolution
(Postpaid, 900 MHz), GSM 1800 (Postpaid, 1800 MHz), One-2-Call (Prepaid,900
MHz), Swasdee (Prepaid, 900 MHz) and Mobilelife (Mobile Content Services)

Originally called Shinawatra Satellite, Shin Satellite Public Company Limited
was founded in 1991 after it was granted license by Thailand’s Ministry of Transport
and Communications permitting it to launch and operate satellites. It was the first
company in Thailand to be allowed to do this, and the first privately-owned satellite



79

Hasmah Zanuddin - Political Influence in Malaysia and Thailand’s Media Sector

company in Asia. King Bhumibol Adulyadej provided a name for the satellite series
name, “Thaicom” (it comes froth Communications”), symbolizing the link between
Thailand and modern communications technology. Shin Satellite has five satellites
in geostationary orbit: Thaicom 1, Thaicom 2, Thaicom 3, Thaicom 4 or IPSTAR, and
launched Thaicom 5, with corresponding Thai-based customer service facilities just
before Thaksin’s departure.

ITV now known as TITV after the coup was originally founded in May 9,
1995 under Siam Infotainment Company Limited. In 2000, the company
restructured its capital structure. Siam Commercial Bank and ShinCorp were thus
ITVs major shareholders. In 2001, Shin Corp became the largest shareholders of ITV
(Hasmah Zanuddin, 2006:2), with its 53 per cent of its stake (Somchanok
Passakonjaras, 2007: 229). After the Prime Minister’s Office allowed state-owned.
Channel 11 to broadcast commercial advertisements, which were originally not
allowed, ITV thus went before an arbitration panel to seek compensation in 2002.
Lots of major changes occurred in the year 2004 as the arbitration panel issued its
adjudication. The annual concession fee was reduced to Baht 230 million and the
minimum guaranteed return payable had dropped to 6.5% of gross earnings before
expenses and taxes. From July 3, 2002 onwards, the company was obliged to pay
the Prime Minister’s Office the higher amount between the two.

Thaksin sold the major stake of Shin Corp to Singapore’s state investment
arm “Temasek Holding” in 2006.  This led to major changes not only to Shin Corp
but also to the Kingdom of Thailand as it triggered street protests and a resurgence
of military coup on September 19, 2006 and seizure of ITV (Harian Metro, 2007).
After the coup, on May 15 2007, Thai’s cabinet approved a bill for the
reestablishment of a public service television station, funded by “sin taxes” (tax
money from gambling revenue, liquor, cigarette, etc). Once the Thai Public
Broadcasting Organisation Bill has passed by the National Legislative Assembly
(NLA), it will then formally convert to TITV into a public service broadcaster, the
first public TV in Thailand (Somchanok Passakonjaras, 2007: 230).

Favoritism and private control of concession by elite group that close to the
power that be determines the nature of media structure in Thai. The restructuring
of the media sector in the 1990s had not been able to bring forward an independent
sector or the media away from the political power control of the state. Still, a strong
and dominant control by the political power and the army persisted and
undermines the independent of the sector and the quality of the media programs.
As a state enterprise, MCOT is a typical bureaucratic entity. Although the CEO and
top management were professionals, most of middle management and staff still
have a bureaucratic operating style. MCOT station is generally low earnings quality,
as the bulk of its revenue and earnings are revenue sharing income from BEC and
UBC, high bureaucratic style, and high de-valuations in terms of consensus earnings
comparatively with other radio and television station. Major trend in Thai that
audience and investors switch to BEC, which offers better value. First, BEC has
quality management that is very keen on entertainment programs, which are more
profitable than news and documentary programs. Second, BEC will be the prime
beneficiary of ITV losing its court case. Third, BEC has superior earnings quality,
as all its revenue and profit are generated from its own operations. BEC offers 24%
upside potential to out target price of Bt21.0, based on 20x 2007 PE and 5.0% 2007
dividend yield.



80

Jati, Vol. 12, December 2007

CONCLUSION

Through the years, the state plays a significant role in shaping the media system in
Malaysia and Thailand. But there are considerable differences in the extent of state
intervention as well as in the forms it takes. The most important form of state
intervention is in the broadcasting sector. Television is the most efficient medium
in Malaysia and Thailand. Over 80 per cent of people in both countries depend on
TV as their primary source of news. However the structure and the development
of broadcasting industry in both countries comparatively have been influenced by
political interest. Political interest was strategically charted through patron-client
using the GLCs in Malaysia while in Thailand, the state is still the major player,
the military and political figure are directly involved. The nature of control
mechanism in the Malaysian media sector is a bit different from the Thai. Elite
power works strongly with the Malaysian GLCs which carries a huge stake of
government investment.

Power sharing and control in the Thai’s media sector involved the army and
the state; vertical and horizontal order. Vertical control involved a top down state
political control through the government department such as PRD and the army.
Horizontal power control in all programs and channels by several elite groups
involved the mechanism of access to power which directly control the audience
through the channels.

Direct control of Shin Corp during Thaksin reign pictured an irony to the
media theory where the media is taken as the fourth state which means the media
is the watchdog to the power that be. Thaksin’s direct control reflected a negative
impact. First; violation occurred in terms of no reasonable power and idea sharing
dimension horizontally. Second; immediate limitation of plural choices of news and
programs respectively. And third; prominent and apparent rise to Thai’s
discontentment towards Thaksin himself. It angers the Thai’s when Shin Corp sold
Shin Satellite to Temasek. The Thai’s is the only country in South East Asia that
had never been colonised and  were not keen having Singapore to run their satellite
- was like having been colonised in a way indirectly.

This is an important trait and characteristic which determines a deeper
relationship between the power of the state and the people. The social- cultural
dimension translates the notion of sovereignty of the people and loyalty towards
the king. Vertical integration with foreign media ownership had not been accepted
favourably.  Perhaps, the characteristics entailed might not be understandable and
against the normal norm of the western media theory but it is persistent in Malaysia
and Thai which makes it unique. State control existed in different characteristics
in both countries. As a result, the characteristic determines the media sector
structure such as the type of spectrum licenses, revenue sharing and programs
output.

REFERENCES

Amos, Owen Thomas. “Broadcast Policy Were Commercial Imperative Television
Programming in Papua New Guinea.” Media Asia. Vol. 21 (1) (1994). 7-20.

Asiah Sarji. “The Historical Development of Broadcasting in Malaysia (1930-1957)
and Its Social and Political Significance.” Media Asia. Vol. 9, No. 3, (1982).



81

Hasmah Zanuddin - Political Influence in Malaysia and Thailand’s Media Sector

 . Perkembangan Sistem Penyiaran di Malaysia. Bangi: Jabatan
Komunikasi, Universiti Kebangsaan Malaysia, 1987.

 . Sistem Media di Malaysia: Satu Perjalanan Bagi Mencari
Kepastian. Bangi: Jabatan Komunikasi, Universiti Kebangsaan Malaysia, 1989.

“MRCB, TV3 To Announce Proposed Restructuring Scheme,” Business Times. 8
October 2001.

Hasmah Zanuddin. “Peer to Peer File Sharing on Internet: An Issue of Network
Digital Content Piracy.” Journal SCREEN, Faculty of Artistic & Creative
Industry, UiTM: Shah Alam, Vol. 1, (2006).

Hasmah Zanuddin. “Kuasa Politik Dalam Sektor Penyiaran di Thailand.” PEMIKIR.
Bil. 48. (April-June, 2007).

 “TV Thai Hadapi Kesan.” Utusan Malaysia. 5 October. Harian
Metro (2007) Thailand Rampas ITV, 7 March 2006.

John A. Lent. “Restructuring of Mass Media in Malaysia and Sigapore -Pounding
in the Coffin Nails?.” Bulletin of Concerned Asian Scholars. Vol. 16. (2006). 26-
35.

Lewis, Glen. Media Reform and Civil Society in Amazing Thailand. Unpublished paper.
University of Canberra, Australia. 2005.

Somchanok Passakonjaras. Business Strategy and the Production Process of Major
Broadcasting Industries: A Case of Thailand. Bangkok: Faculty of Commerce and
Accountacy, University of Chulanlongkorn. 2007.

Saitip Sukatipan. The Media and Politics: A Study of Radio Broadcasting in Thailand.
(Ph.D Dissertation, University of Hawaii, USA, 1988).

Somkiat Tangkitwanit and Thawanit Suttharattanakul. Structure of Radio and
Television in Thailand) in Narong Phetprasert (Ed.), Mass Media on the Parth
of Capitalism. Bangkok: Edison Press 2003. 151-196.

 Structure of Radio and Television Market. Bangkok: TRF. 2003.

Somsuk Hinwiman. Current Structure of the Thai Broadcasting System in Thai
Broadcasting. Bangkok: RSU 1996. 13-32.

Tan Sri Nor Mohamed Yakcop. “Speech Text of Minister of Finance II at the Signing
Ceremony Between MRCB & CIMB-Mapletree Real Estate Fund 1.” Hilton
Hotel, Kuala Lumpur, 27 July 2006.

Terrence Gomez & K.S. Jomo. Malaysia’s Political Economy: Politics, Patronage and
Profits. United Kingdom: Cambridge University Press.

Ubonrat Siriyuwasak. Thai Radio and Television System. Thailand: CU Book. 1999.

 “Radio Broadcasting in Thailand.” Media Asia Vol. 19(2), 92-99,
(1992).

. “Future of Free Media in Thaksinocracy.” in Chimsak Pinthong
(ed.). Keeping Up With Thaksin Bangkok: Watchdog. 2004. 167-184.



82

Jati, Vol. 12, December 2007

Yap Siew Mun. “The Development of Local Chinese Television Drama in RTM,
Malaysia (1986-2000).” Kuala Lumpur: University of Malaya – Unpublished
Thesis. 2007.

Yupa Supakul. Broadcasting in Asia. Indonesia: Alliance of Independent journalists.
1997.

ITV (2006) ITV Public Company Limited - Annual Report: Bangkok, Thailand.
ITV (2005) ITV Public Company Limited - Annual Report: Bangkok, Thailand.
ITV (2004) ITV Public Company Limited - Annual Report: Bangkok, Thailand.
ITV (2003) ITV Public Company Limited - Annual Report: Bangkok, Thailand.
ITV (2002) ITV Public Company Limited - Annual Report: Bangkok, Thailand.
ITV (2001) ITV Public Company Limited - Annual Report: Bangkok, Thailand.

Media Prima (2006) Annual Report, Kuala Lumpur, Malaysia. Media Prima (2005)
Annual Report, Kuala Lumpur, Malaysia. Media Prima (2004) Annual Report,
Kuala Lumpur, Malaysia. Media Prima (2003) Annual Report, Kuala Lumpur,
Malaysia.

RTM Perangkaan Dan Maklumat 2004, Kuala Lumpur, Malaysia. 2004.
RTM RTM 60 Tahun: Ria Persada Tetap Unggul 1946-2006, Kuala Lumpur, Malaysia.

2006.

Internet
NSTP Corporate History 1845 -1896, 1900-1959, 1960-1989, 1990-2002, 2003-2005
available at http://www.nstp.com.my
ASTRO available at http://www.astroplc.com
Thai Media available at http://www.asiamedia.ucla.edu
Thai Media available at http://www.gotomanager.com
ITV available at http://www.itv.co.th
Kantana Group available at http://www.kantana.co.th
Kantana Manager available at http://www.rnanager.co.th
Thai Media Industry available at http://www.nationmultimedia.com
Ananda Krishnan available at http://www.boi.lk/famous/Ananda.asp

NOTES
Dirigiste: control by the state in economy and social spheres.



<<
  /ASCII85EncodePages false
  /AllowTransparency false
  /AutoPositionEPSFiles true
  /AutoRotatePages /All
  /Binding /Left
  /CalGrayProfile (Dot Gain 20%)
  /CalRGBProfile (sRGB IEC61966-2.1)
  /CalCMYKProfile (U.S. Web Coated \050SWOP\051 v2)
  /sRGBProfile (sRGB IEC61966-2.1)
  /CannotEmbedFontPolicy /Warning
  /CompatibilityLevel 1.4
  /CompressObjects /Tags
  /CompressPages true
  /ConvertImagesToIndexed true
  /PassThroughJPEGImages true
  /CreateJobTicket true
  /DefaultRenderingIntent /Default
  /DetectBlends true
  /DetectCurves 0.1000
  /ColorConversionStrategy /CMYK
  /DoThumbnails false
  /EmbedAllFonts true
  /EmbedOpenType false
  /ParseICCProfilesInComments true
  /EmbedJobOptions true
  /DSCReportingLevel 0
  /EmitDSCWarnings false
  /EndPage -1
  /ImageMemory 1048576
  /LockDistillerParams false
  /MaxSubsetPct 100
  /Optimize true
  /OPM 1
  /ParseDSCComments true
  /ParseDSCCommentsForDocInfo true
  /PreserveCopyPage true
  /PreserveDICMYKValues true
  /PreserveEPSInfo true
  /PreserveFlatness true
  /PreserveHalftoneInfo true
  /PreserveOPIComments false
  /PreserveOverprintSettings true
  /StartPage 1
  /SubsetFonts true
  /TransferFunctionInfo /Apply
  /UCRandBGInfo /Remove
  /UsePrologue true
  /ColorSettingsFile ()
  /AlwaysEmbed [ true
  ]
  /NeverEmbed [ true
    /Arial-Black
    /Arial-BlackItalic
    /Arial-BoldItalicMT
    /Arial-BoldMT
    /Arial-ItalicMT
    /ArialMT
    /ArialNarrow
    /ArialNarrow-Bold
    /ArialNarrow-BoldItalic
    /ArialNarrow-Italic
    /ArialUnicodeMS
    /CenturyGothic
    /CenturyGothic-Bold
    /CenturyGothic-BoldItalic
    /CenturyGothic-Italic
    /CourierNewPS-BoldItalicMT
    /CourierNewPS-BoldMT
    /CourierNewPS-ItalicMT
    /CourierNewPSMT
    /Georgia
    /Georgia-Bold
    /Georgia-BoldItalic
    /Georgia-Italic
    /Impact
    /LucidaConsole
    /Tahoma
    /Tahoma-Bold
    /TimesNewRomanMT-ExtraBold
    /TimesNewRomanPS-BoldItalicMT
    /TimesNewRomanPS-BoldMT
    /TimesNewRomanPS-ItalicMT
    /TimesNewRomanPSMT
    /Trebuchet-BoldItalic
    /TrebuchetMS
    /TrebuchetMS-Bold
    /TrebuchetMS-Italic
    /Verdana
    /Verdana-Bold
    /Verdana-BoldItalic
    /Verdana-Italic
  ]
  /AntiAliasColorImages false
  /CropColorImages true
  /ColorImageMinResolution 150
  /ColorImageMinResolutionPolicy /OK
  /DownsampleColorImages false
  /ColorImageDownsampleType /Bicubic
  /ColorImageResolution 300
  /ColorImageDepth -1
  /ColorImageMinDownsampleDepth 1
  /ColorImageDownsampleThreshold 1.50000
  /EncodeColorImages true
  /ColorImageFilter /DCTEncode
  /AutoFilterColorImages true
  /ColorImageAutoFilterStrategy /JPEG
  /ColorACSImageDict <<
    /QFactor 0.15
    /HSamples [1 1 1 1] /VSamples [1 1 1 1]
  >>
  /ColorImageDict <<
    /QFactor 0.76
    /HSamples [2 1 1 2] /VSamples [2 1 1 2]
  >>
  /JPEG2000ColorACSImageDict <<
    /TileWidth 256
    /TileHeight 256
    /Quality 15
  >>
  /JPEG2000ColorImageDict <<
    /TileWidth 256
    /TileHeight 256
    /Quality 15
  >>
  /AntiAliasGrayImages false
  /CropGrayImages true
  /GrayImageMinResolution 150
  /GrayImageMinResolutionPolicy /OK
  /DownsampleGrayImages false
  /GrayImageDownsampleType /Bicubic
  /GrayImageResolution 300
  /GrayImageDepth -1
  /GrayImageMinDownsampleDepth 2
  /GrayImageDownsampleThreshold 1.50000
  /EncodeGrayImages true
  /GrayImageFilter /DCTEncode
  /AutoFilterGrayImages true
  /GrayImageAutoFilterStrategy /JPEG
  /GrayACSImageDict <<
    /QFactor 0.15
    /HSamples [1 1 1 1] /VSamples [1 1 1 1]
  >>
  /GrayImageDict <<
    /QFactor 0.76
    /HSamples [2 1 1 2] /VSamples [2 1 1 2]
  >>
  /JPEG2000GrayACSImageDict <<
    /TileWidth 256
    /TileHeight 256
    /Quality 15
  >>
  /JPEG2000GrayImageDict <<
    /TileWidth 256
    /TileHeight 256
    /Quality 15
  >>
  /AntiAliasMonoImages false
  /CropMonoImages true
  /MonoImageMinResolution 1200
  /MonoImageMinResolutionPolicy /OK
  /DownsampleMonoImages false
  /MonoImageDownsampleType /Bicubic
  /MonoImageResolution 1200
  /MonoImageDepth -1
  /MonoImageDownsampleThreshold 1.50000
  /EncodeMonoImages false
  /MonoImageFilter /CCITTFaxEncode
  /MonoImageDict <<
    /K -1
  >>
  /AllowPSXObjects true
  /CheckCompliance [
    /None
  ]
  /PDFX1aCheck false
  /PDFX3Check false
  /PDFXCompliantPDFOnly false
  /PDFXNoTrimBoxError true
  /PDFXTrimBoxToMediaBoxOffset [
    0.00000
    0.00000
    0.00000
    0.00000
  ]
  /PDFXSetBleedBoxToMediaBox true
  /PDFXBleedBoxToTrimBoxOffset [
    0.00000
    0.00000
    0.00000
    0.00000
  ]
  /PDFXOutputIntentProfile (None)
  /PDFXOutputConditionIdentifier ()
  /PDFXOutputCondition ()
  /PDFXRegistryName ()
  /PDFXTrapped /False

  /CreateJDFFile false
  /Description <<
    /CHS <FEFF4f7f75288fd94e9b8bbe5b9a521b5efa7684002000410064006f006200650020005000440046002065876863900275284e8e55464e1a65876863768467e5770b548c62535370300260a853ef4ee54f7f75280020004100630072006f0062006100740020548c002000410064006f00620065002000520065006100640065007200200035002e003000204ee553ca66f49ad87248672c676562535f00521b5efa768400200050004400460020658768633002>
    /CHT <FEFF4f7f752890194e9b8a2d7f6e5efa7acb7684002000410064006f006200650020005000440046002065874ef69069752865bc666e901a554652d965874ef6768467e5770b548c52175370300260a853ef4ee54f7f75280020004100630072006f0062006100740020548c002000410064006f00620065002000520065006100640065007200200035002e003000204ee553ca66f49ad87248672c4f86958b555f5df25efa7acb76840020005000440046002065874ef63002>
    /DAN <>
    /DEU <>
    /ESP <>
    /FRA <>
    /ITA (Utilizzare queste impostazioni per creare documenti Adobe PDF adatti per visualizzare e stampare documenti aziendali in modo affidabile. I documenti PDF creati possono essere aperti con Acrobat e Adobe Reader 5.0 e versioni successive.)
    /JPN <>
    /KOR <FEFFc7740020c124c815c7440020c0acc6a9d558c5ec0020be44c988b2c8c2a40020bb38c11cb97c0020c548c815c801c73cb85c0020bcf4ace00020c778c1c4d558b2940020b3700020ac00c7a50020c801d569d55c002000410064006f0062006500200050004400460020bb38c11cb97c0020c791c131d569b2c8b2e4002e0020c774b807ac8c0020c791c131b41c00200050004400460020bb38c11cb2940020004100630072006f0062006100740020bc0f002000410064006f00620065002000520065006100640065007200200035002e00300020c774c0c1c5d0c11c0020c5f40020c2180020c788c2b5b2c8b2e4002e>
    /NLD (Gebruik deze instellingen om Adobe PDF-documenten te maken waarmee zakelijke documenten betrouwbaar kunnen worden weergegeven en afgedrukt. De gemaakte PDF-documenten kunnen worden geopend met Acrobat en Adobe Reader 5.0 en hoger.)
    /NOR <>
    /PTB <>
    /SUO <>
    /SVE <>
    /ENU (Use these settings to create Adobe PDF documents suitable for reliable viewing and printing of business documents.  Created PDF documents can be opened with Acrobat and Adobe Reader 5.0 and later.)
  >>
>> setdistillerparams
<<
  /HWResolution [600 600]
  /PageSize [612.000 792.000]
>> setpagedevice


